Zamówiony i opłacany przez internet towar nie dociera od kilku tygodni bądź miesięcy? Jakie prawa ma konsument?

Zakupy przez internet, szczególnie teraz, cieszą się dużą popularnością. W gąszczu internetowych sklepów bądź sprzedawców na aukcjach internetowych, zawsze może trafić się czarna owca. Jeśli zakupy nie zostały opłacone, to problemu nie ma. Gorzej, gdy przelew poszedł i nie była to mała kwota. Z resztą bez znaczenia ma wartość kupionych przedmiotów, bo to nasze pieniądze. Sytuacji, gdy towar nie zostaje wysłany do klienta wcale nie jest mało, o czym świadczą informacje na stronie Fundacji Konsumentów.

Jeśli towar został opłacony, mamy dwie drogi działania. Pierwsza z nich, to wysłanie pisma do sprzedawcy o ostatecznym dostarczeniu zamówionych rzeczy. Termin ten musi być realny do spełniania. W piśmie powinna być zawarta informacja, że zgodnie z artykułem 491 KC, w przypadku braku dostarczenia opłaconych rzeczy, skutkiem będzie odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu pieniędzy. Pismo najlepiej wysłać listem poleconym z potwierdzeniem odbioru, aby mieć pewność, że sprzedawca je odebrał. Gdy to nie poskutkuje, należy wysłać kolejne pismo z odstąpieniem od umowy i żądaniem zwrotu wpłaconej kwoty. W nim należy określić termin, w którym pieniądze mają znaleźć się na naszym koncie.

Jeśli sprzedawca na te pisma nie reaguje, wówczas pozostaje wysłać przedsądowe wezwanie do zapłaty, które można pobrać ze strony wspomnianej na początku Fundacji. Ostatni krok, jeśli wezwanie nie przyniosło skutku, to pójście do sądu.

Konsument, do którego opłacony towar nie dotarł, ma jeszcze jedną możliwość, szybciej odstąpić od umowy. Takie prawo daje wspomniany wcześniej przepis oraz artykuł 7 ust. 1 ustawy z 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. W myśl przepisów, klient może odstąpić od umowy zawartej na odległość do 10 dni od otrzymania rzeczy, a więc można odstąpić również w momencie kiedy się jej nie otrzymało. Nie musi przy tym podawać przyczyny. Wysłanie oświadczenia sprawia, że umowa staje się nieważna, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić pieniądze klientowi. Ma na to 14 dni.

Gdy sprzedawca nie zareaguje na oświadczenie, pozostaje przedsądowe wezwanie do zapłaty, a później sąd.

 

 

 

 

 

 

Źródło:

https://konsumenci.org/publikacje,sklep-internetowy-pobral-zaplate-z-gory-ale-nie-dostarczyl-towaru-co-robic,5,19,89,4.html

Używamy cookies
Klikając przycisk "OK" wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania z serwisu SlonecznyStok.pl.