Jak administracyjnie zwiększa się koszty firm i odstrasza od działalności gospodarczej. Jak obniża rentowność i konkurencyjność pod pretekstem ochrony środowiska.
Na tytułowej fotografii widać kilkanaście samochodów. Jedno z aut jest wykorzystywane w działalności gospodarczej a pozostałe użytkowane prywatnie. Wspólną cechą samochodów jest spalanie benzyny, oleju napędowego albo LPG oraz emitowanie dwutlenku węgla do atmosfery.
Prywatni użytkownicy samochodów ze zdjęcia, choć dominują liczebnie i wytwarzają znacznie więcej dwutlenku węgla, paradoksalnie nie mają z tego tytułu żadnych obowiązków ani kosztów. Całkowicie odmiennie jest za to traktowany posiadacz prowadzący działalność gospodarczą: ten – w odróżnieniu od pozostałych – musi „rozliczyć się z CO2” prowadząc skomplikowaną sprawozdawczość i ponosząc koszty.
Czego konkretnie żąda Unia rękami polskiego ustawodawcy? Prowadzący firmy muszą ewidencjonować zakupy paliwa i według specjalnych wzorów obliczać roczną emisję CO2 z użytkowanych aut. Oprócz zliczania dwutlenku węgla ciąży na nich sprawozdawczość, a także wnoszenie opłat „za korzystanie ze środowiska” – jeśli przekroczą określone progi.
Takich obowiązków, kosztów i groźby kar absolutnie nie mają użytkownicy aut nieprowadzący działalności gospodarczej. Nie muszą niczego obliczać, raportować ani wnosić opłat środowiskowych, chociaż tak samo emitują CO2 do atmosfery i tak samo korzystają ze środowiska.
Dlaczego UE tak różnicuje i dyskryminuje obywateli? Dlaczego od jednych wymaga kosztownej sprawozdawczości a od innych nie wymaga?
Odpowiedzi należy szukać w interesach politycznych i gospodarczych cwaniaków ze starej UE. Polska – jak i pozostałe kraje Europy Środkowej – ma póki co niższe koszty pracy i jednocześnie duży potencjał rozwojowy i produkcyjny. Korporacyjni lobbyści dostrzegając ten potencjał dbają aby administracyjnie nie dopuścić do rozwoju przedsiębiorczości, zwłaszcza w obszarze produkcji. W ich rozumieniu polski rynek ma pozostać miejscem niezagrożonej ekspansji i eksploatacji.
Skutecznym sposobem realizacji polityki duszenia przedsiębiorczości jest więc administracyjne ograniczenie konkurencji poprzez dowalanie różnorodnych sprawozdań i „opłat za korzystanie ze środowiska”. Proceder szczególnie uderza w producentów, gdyż radykalnie pogarsza ich pozycję w konkurowaniu z korporacjami ze starej UE produkującymi swój asortyment w Chinach – czyli bez opłaty za emisję CO2 i bez większości sprawozdań.
W przypadku mikrofirm, zarówno handlowych jak i usługowych obowiązek pseudosprawozdawczości radykalnie zmniejsza ich rentowność wskutek konieczności angażowania zewnętrznych podmiotów do sporządzania sprawozdań. Teoretycznie mikroprzedsiębiorca może sam nauczyć się sprawozdawczości – ale jak zauważył jeden z właścicieli: „gdybym przygotowywał te wszystkie sprawozdania, to nie miałbym czasu na pracę”.
Poniżej informacja o wycinku sprawozdawczości obejmującym m.in. zakup paliwa i rozliczanie dwutlenku węgla. Uwagę zwracają wysokie koszty sporządzania sprawozdań przez firmę specjalizującą się w sprawozdawczości GIOŚ-BDO.
Nazwa: |
Zakres: |
Sprawozdawczość należy przedłożyć do: |
Termin: |
- zakup paliwa na firmę (pojazdy służbowe/dostawcze - w tym leasing) - kotły i piece (ogrzewanie hal, produkcji, biur, sklepów itp.), - klimatyzatory - maszyny posiadające silniki spalinowe (np. wózki widłowe) -klejenie, lakierowanie, malowanie, cięcie, spawanie, szlifowanie itp. |
Urząd Marszałkowski |
Do 31.03 |
|
Zbiorcze zestawienia o wytworzonych odpadach |
Wytwarzanie odpadów innych niż komunalne np. odpady biurowe (świetlówki tonery, odpady opakowaniowe), odpady poprodukcyjny itp. Na podstawie m.in. Kart Przekazania Odpadów (KPO) |
Urząd Marszałkowski |
Do 15.03 |
Raport do KOBIZE |
- zakup paliwa na firmę (pojazdy służbowe/dostawcze - w tym leasing) - kotły i piece (ogrzewanie hal, produkcji, biur, sklepów itp.), - klimatyzatory - maszyny posiadające silniki spalinowe (np. wózki widłowe) -klejenie, lakierowanie, malowanie,cięcie, spawanie, szlifowanie itp. |
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami |
Do 29.02 |
UWAGA!
Obowiązek sprawozdawczy pojawia się już w chwili pojedynczego tankowania paliwa w aucie (rozliczane na firmę – w tym również leasing).
Składanie tzw. sprawozdania za korzystanie ze środowiska do Urzędu Marszałkowskiego nie zwalnia z obowiązku raportowania do KOBiZE.
Zgodnie z ustawowym obowiązkiem raporty powinny być złożone od roku 2013 włącznie.
Koszt przygotowania 3 gotowych do złożenia sprawozdań (przez firmę specjalizującą się w obsłudze sprawozdawczości) to około 1090 zł netto.
Wykaz dyrektyw UE do polskiej ustawy:
Dodatkowe informacje o sprawozdawczości "za korzystanie ze środowiska"
Podstawę prawną regulującą sprawozdawczość w zakresie korzystania ze środowiska stanowi ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017 r., poz. 519 ze zm.).
Podmiot korzystający ze środowiska ma obowiązek sporządzania sprawozdań z zakresu korzystania ze środowiska oraz uiszczania opłat za następujące rodzaje korzystania ze środowiska: wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, pobór wód, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz składowanie odpadów.
Kto powinien złożyć sprawozdanie za korzystanie ze środowiska?
Sprawozdania zobowiązany jest składać przedsiębiorca, który:
✓ wprowadza gazy i pyły do powietrza (m. in.: z silników spalinowych, kotłów, procesów technologicznych, przeładunku benzyn silnikowych, chowu lub hodowli drobiu),
✓ pobiera wodę podziemną i powierzchniową (dotyczy sprawozdań wyłącznie do roku 2017),
✓ wprowadza ścieki bytowe, komunalne, przemysłowe do wód lub do ziemi, w tym do wód chłodniczych, wód opadowych lub roztopowych (dotyczy sprawozdań wyłącznie do roku 2017),
✓ składuje odpady.
Kiedy i gdzie należy wnieść opłaty oraz złożyć sprawozdanie?
✓ Od 1 stycznia 2013 r. podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłatę roczną za korzystanie ze środowiska za dany rok kalendarzowy oraz przedkłada marszałkowi województwa wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat - do dnia 31 marca następnego roku.
✓ Od 1 stycznia 2017 roku zgodnie z art. 289 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska w przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1 nie przekracza 100 zł, nie przedkłada się wykazów i informacji do urzędu marszałkowskiego. Powyższe zwolnienie dotyczy wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat począwszy od wykazów za 2016 rok.
✓ Zaległości za lata 2011-2012 należy składać na formularzach półrocznych.
✓ Wyliczoną w zestawieniu opłatę należy wpłacić na konto właściwego urzędu marszałkowskiego.
✓ Opłaty nie wnosi się w przypadku, gdy wyliczona kwota nie przekracza:
- 400 zł za półrocze dla danego rodzaju korzystania ze środowiska – w przypadku lat 2011-2012,
- 800 zł dla danego rodzaju korzystania ze środowiska, od roku 2013.
Zwolnienie z obowiązku wniesienia opłaty nie zwalnia z obowiązku składania zestawienia, za wyjątkiem sytuacji opisanej w pkt. 2.
Zaległości:
Przedsiębiorca, który nie składał sprawozdań zobowiązany jest do uzupełnienia zaległości do 5 lat wstecz licząc od końca roku kalendarzowego, w którym przypadałby termin płatności, tj. od 2013 r.
Koszty:
Koszt przygotowania sprawozdania wynosi 300 zł netto dla jednego rodzaju korzystania ze środowiska.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519 ze zm.).
Źródła:
mmconsulting.waw.pl