Umożliwienie zmiany pasa ruchu kierowcy, któremu kończy się pas bądź napotyka na przeszkodę to nowe przepisy. A co z pierwszeństwem przejazdu? Miało być prościej, a wątpliwości kierowców się mnożą. Jak nie dostać mandatu?
Nowe przepisy, które obowiązują od zeszłego roku budzą wiele wątpliwości, niektórzy kierowcy nagminnie zaczynają wykorzystywać przepisy, zmieniając pas nie bacząc na jadących sąsiednim odcinkiem drogi, bez względu na to, czy ich pas się kończy czy nie. Jednym słowem wielość interpretacji przepisów i brak jednoznacznego przekazu, który rozwiewa wątpliwości, mogą przyczynić się do niebezpiecznych zachowań na drodze. Pozostaje mieć się na baczności, a bardzo dobrym rozwiązaniem jest wideo rejestrator, dzięki któremu w razie kolizji unikniesz mandatu, punktów karnych, czy po prostu udowodnisz błąd innemu kierowcy.
Nowelizacja Ustawy prawo o ruchu drogowym została opublikowana w Dzienniku Ustaw 14 listopada 2019 roku. Zmienione przepisy:
Art 22 ust. 4 brzmi: „Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.”
4a.: „W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy”.
4b: „W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony”.
Pierwsza wątpliwość to początek ust. 4a i b, czyli o jaką prędkość chodzi? Czy jest to 50 km/h czy jest to 30 km/h? Przepisy mają zastosowanie w sytuacji zmniejszonej prędkości, zatem jeśli jedziemy z normalną prędkością, możliwą na określonej drodze, nie mają zastosowania? Wynika z nich, że nie. Aby jazda na suwak miała miejsce, muszą być spełnione określone warunki, czyli przykładowo jest korek bądź auta jadą bardo powoli. Kolejny warunek to pełne obłożenie wszystkich pasów. Ponadto, kierowca musi dojechać do końca pasa.
Grafika na stronie serwisu rządowego bardzo ładnie pokazuje, jak kierowca powinien się zachować. Jeśli mamy do czynienia z dwoma pasami ruchu, to gdy kończy się jeden z pasów, kierowca z sąsiedniego jest zobowiązany wpuścić jedno z aut dojeżdżających do końca pasa bądź do przeszkody, która uniemożliwia kontynuowanie jazdy. Gdy jezdnia składa się z trzech pasów to kierowca jadący środkowym pasem powinien wpuścić dwa samochody, jeśli kończą się pozostałe pasy. Pierwszeństwo ma kierowca z prawej, a później wjeżdża auto z lewej strony. Natomiast pierwszeństwa nie mają kierowcy, którzy chcą szybciej zjechać z zablokowanego pasa.
Jazda na suwak nie zwalnia z konieczności zachowania szczególnej ostrożności w trosce o siebie i pasażerów. Mandat za niestosowanie się do nowych przepisów mieści się w przedziale od 200 do 500 zł.
Źródło:
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/tworzenie-korytarzy-zycia-i-jazda-na-suwak-obowiazkowe-od-6-grudnia-2019-r
http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2019/2202/1
https://autokult.pl/35316,jazda-na-suwak-niebawem-obowiazkiem-a-przepisy-sa-kompletnie-niejasne
https://tvn24bis.pl/moto,99/jazda-na-suwak-kto-ma-pierwszenstwo,992642.html