W załączeniu poglądowy tekst reklamacji wraz z uzasadnieniem i przykładowymi danymi liczbowymi.
Podstawowe kryteria oceny zasadności reklamacji:
- mała suma jednostek odczytana w całej nieruchomości;
- wysoka cena tzw. jednostki obliczeniowej w nieruchomości;
- błędne proporcje kosztów stałych do zmiennych - np. 40%-60%, 50%-50%;
- stawka ryczałtu obowiązująca w nieruchomości niższa niż koszt ogrzewania (w przeliczeniu na m2) wyliczony dla lokalu z dopłatą;
- brak tzw. minimalnego pakietu jednostek uwzględnianego przy rozliczeniu lokalu;
- położenie lokalu w bryle budynku;
- stan techniczny budynku (brak ocieplenia, nieszczelne drzwi i okna w częściach wspólnych).
Z uwagi na wyrażaną przez prezesów wielu spółdzielni zasadę, że warto się sądzić niezależnie od realnych szans, bo procesy sądowe w obecnym stanie prawnym zawsze odbywają się na koszt lokatorów, należy od razu wziąć pod uwagę możliwość odmowy uwzględnienia reklamacji i w perspektywie ewentualność sporu sądowego. Zarządy spółdzielni z reguły nie są zainteresowane dobrowolnym korygowaniem błędów, ponieważ jakiekolwiek ustępstwa - w ich rozumieniu - potencjalnie mogą wywołać lawinę reklamacji ze strony szybko ubożejącej społeczności, oszczędzającej na wszelkie możliwe sposoby. Z punktu widzenia władz spółdzielni optymalnym rozwiązaniem jest więc proces sądowy. Nawet jeśli zakończy się przegraną dla zarządu, to i tak nie ponosi on żadnych konsekwencji, a koszty zapłacą członkowie.
Stanisław Bartnik
Poniżej formularz do pobrania