19
N, Wrz

Siedzący tryb życia – ile ćwiczyć, by dbać o formę i zdrowie?

Współczesny tryb życia, siedzący, dzięki licznym udogodnieniom, niesie za sobą nowe zagrożenia. Coraz częściej powtarzane jest słowo hipokinezja. Czym jest? Ile aktywności wprowadzić do codzienności?

Rozwój cywilizacyjny wpłynął na tryb życia człowieka. Dziś, wstając o poranku większość nie idzie do pracy na piechotę czy nie jedzie na rowerze. Wsiadamy do auta zaparkowanego pod domem bądź do autobusu na przystanku oddalonym o sto metrów. A niektórzy wcale nie wychodzą do pracy, biuro mają w domu. Brak aktywności, siedzący tryb życia, spędzanie przed komputerem kilku a nawet kilkunastu godzin dziennie, negatywnie wpływa nie tylko na fizyczność, ale i na psychikę. Odbija się też na sylwetce i samopoczuciu. Sposobem na zachowanie zdrowia jest ruch. Nie ma innej drogi!

Nie wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta, by zachować zdrowie. Przy siedzącym trybie życia niezbędna jest aktywność fizyczna. Skutkiem siedzącego trybu życia są choroby układu sercowo- naczyniowego, podwyższone ciśnienie i cholesterol. Brak ruchu przez długi czas może prowadzić do zawału i udaru. Nie najlepiej wpływa również na odporność organizmu. Jest on bardziej podatny na różnego rodzaju infekcje wirusowe i bakteryjne.

Kolejne kwestie związane z brakiem ruchu to otyłość. Jeśli przy siedzącym trybie życia, zajadamy stres i emocje, objadamy się, to kilogramów przybywa szybko. Niestety jest to widoczne, Polacy na tle Europejczyków przybierają bardzo szybko na wadze. Nie jest to już nadwaga tylko u dorosłych, bo również widoczna jest u dzieci. Problem z utrzymaniem wagi ma już ponad połowa Polaków. Warto przeliczyć swoje BMI i sprawdzić, czy mieszczę się w normie. Widocznym problemem jest szybko wzrastająca liczba dzieci z nadwagą w Polsce- do czego również przyczynia się siedzący tryb życia, godziny spędzone z telefonem w ręce bądź przy komputerze.

Brak ruchu jest również powiązany ze stanem psychicznym. Wbrew pozorom to osoby nieaktywne prowadzące siedzący tryb życia są bardziej zmęczone od tych, które wstają od komputera i biegają przez 30 minut czy jadą na godzinną przejażdżkę rowerem. Brak aktywności fizycznej źle wpływa na sferę psychiczną. Podczas aktywności wydziela się hormon szczęścia. Dlatego osoby aktywne mają więcej energii do życia, są bardziej zadowolone z niego i lepiej radzą sobie z codziennymi wyzwaniami. Natomiast brak ruchu może być przyczyną ciągłego zmęczenia, problemów ze snem, nieradzenia sobie ze stresem. W efekcie może prowadzić do zaburzeń lękowych, depresji.

Nie jest łatwo zejść z wygodnego fotela bądź kanapy. Wszystko jest w naszej głowie i motywacji. A ją można znaleźć na zajęciach grupowych, na których spotkamy ludzi podobnych do siebie. Dlatego gdy samemu jest nam trudno się zmobilizować do aktywności, pomysłem są różnego rodzaju zajęcia, jak taniec, fitness, basen. A na sam początek bardzo dobrym pomysłem są po prostu spacery. Już półgodzinny spacer poprawi nasze samopoczucie. Poza tym zamiast jechać do pracy autem, lepiej wsiąść na rower bądź przejść się jeden przystanek na nogach. Sposobów na aktywność każdego dnia jest mnóstwo. Zamiast jechać autem na zakupy, lepszy spacer. Jeśli musimy załatwić coś w dalszej okolicy weźmy rower. Posiadacze psów mogą wydłużyć czas spędzany z pupilami na zewnątrz i uczynić go bardziej aktywnym. Poza tym, w sieci dostępne są różne treningi, dzięki którym możemy ćwiczyć przed ekranem we własnych czterech ścianach.

Ile ćwiczyć? Według WHO tygodniowo, osoby prowadzące siedzący tryb życia, powinny mieć 150 minut umiarkowanej aktywności bądź też 75 minut intensywnej. Zgodnie z rekomendacjami dobrze jest wprowadzić do swojej codzienności aktywność fizyczną umiarkowaną przez 30 minut dziennie, pięć dni w tygodniu. Choć najlepiej jeśli będzie nam towarzyszyć każdego dnia.

Każda aktywność fizyczna jest lepsza dla człowieka pracującego w pozycji siedzącej przez wiele godzin dziennie niż żadna. Choć początki są trudne, to warto się przełamywać, a czasem zmusić do wyjścia z domu i spaceru. Po powrocie zupełnie inaczej patrzymy na świat. Nie ma lepszego sposobu na zniwelowanie skutków pracy siedzącej niż codzienne ćwiczenia. Im więcej, tym lepiej.

Pin It

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Używamy cookies 🍪
Klikając przycisk "OK" wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania z serwisu SlonecznyStok.pl.