10
So, Gru

Organizatorzy pokazów sprzedają nie tylko kołdry i garnki. Niebawem nowe przepisy, które ukrócą naciąganie seniorów

Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/oferta-wyprzeda%c5%bc-umowa-zni%c5%bcka-706850/

Darmowy ekspres do kawy, telewizor albo inny ‘cenny’ gratis. Podczas pokazów można nie tylko dostać ‘super’ prezent, ale i kupić różne sprzęty. Brak gotówki nie jest żadnym problemem.

Pokazy organizowane są od lat. Najpopularniejsze dotyczą chyba garnków. UOKiK wskazuje, że nawet pandemia i ograniczenia co do ilości osób przebywających w jednym miejscu nie zniechęciły organizatorów. Pokazy nadal były prowadzone. Organizatorzy kuszą, głównie seniorów, bezpłatnymi badaniami, spotkaniem w celach edukacyjnym dotyczącym zdrowego stylu życia, darmowymi pulsoksymetrami, zniżkami na wczasy. Sprzedawane są nie tylko produkty, jak kołdry czy masażery albo popularne garnki, ale również abonamenty medyczne.

Na pokazy zazwyczaj zapraszani są seniorzy, osoby najbardziej podatne na manipulację, a zarazem mające najmniejszy kontakt z nowoczesną technologią. Nie sprawdzą tak szybko, ile kosztuje usługa jak młodzi ludzie, którzy w krótką chwilę porównają, ile kosztuje przykładowy ekspres do kawy czy ‘najlepszy’ odkurzacz na rynku. Na pokazach nie są mile widziane osoby młode, które szybko mogłyby zdemaskować handlowy cel spotkania.

Z informacji UOKiK wynika, że telemarketerzy nie zawsze informują, że spotkanie będzie miało charakter handlowy. Pokazy organizowane są nie tylko w hotelach, ale i w miejscach, w których są seniorzy, czyli w sanatoriach. Poza tym podczas wycieczek. Towary zazwyczaj są sprzedawane w cenach dużo wyższych niż można je nabyć w sklepach tradycyjnych i internetowych.

UOKiK od lat walczy z nieuczciwymi praktykami. Z badania PBS (2020 r.), na zlecenie UOKiK wynika, że 36% ankietowanych uważa, że zwrot towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy. Natomiast 10% myśli, że może tylko wymienić towar na inny w tej samej cenie bądź droższy za opłatą. To badanie pokazuje, że konieczne są zmiany w prawie, które będą chronić konsumentów nieświadomych tego, że mają prawo do zwrotu towaru oraz do odstąpienia od umowy kredytowej.

Znowelizowane przepisy mają wejść w życie już z początkiem przyszłego roku. Za przyjęciem nowych przepisów głosowano w ostatnich dniach w senacie. Wszyscy byli za przyjęciem nowelizacji wraz z poprawkami. Jakie zmiany czekają konsumentów?

  • Zawierając umowę poza przedsiębiorstwem (na pokazie, na wakacjach, w domu) klient ma 30 dni na odstąpienie od niej. Nie musi przy tym podawać powodu swojej decyzji. Taka decyzja nie wiąże się również z żadnymi dodatkowymi kosztami.

  • Organizatorzy pokazów będą mieli obowiązek poinformowania uczestników o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 30 dni. Będzie to miało również zastosowanie do chętnie sprzedawanych abonamentów medycznych.

  • Przedsiębiorca nie będzie mógł w terminie przysługującym do odstapienia od umowy wziąć od klienta płatności za towar. Co oznacza, że klient nie zapłaci za towar w czasie pokazu.

  • Każdy towar z etykietą promocja, obniżka itd., będzie musiał mieć również umieszczoną najniższą cenę, jaką miał w ciągu 30 ostatnich dni.

UOKiK każdego roku prowadzi kilkadziesiąt postępowań przeciwko organizatorom pokazów. Na przedsiębiorców nakładane są milionowe kary. Niewiele to jednak daje. Seniorzy nadal przepłacają na pokazach, te same rzeczy można kupić dużo taniej. I wcale nie mają cudownych właściwości. Ekspres nie parzy kawy za nas, a na nasze życzenie. Materac nie sprawi, że nie będą konieczne masaże. A koc, że będzie cieplej niż pod zwykłym.

Obecnie każdy, kto kupi produkt na pokazie ma 14 dni na odstąpienie od umowy. Produkt należy wysłać niestety na własny koszt. Jeśli sprzedawca nie udzielił kupującemu informacji o możliwości odstąpienia od umowy to czas na to wydłuża się do roku. Jeśli towar okazał się wadliwy, to sprzedawca ma obowiązek naprawić, wymienić towar bądź obniżyć jego cenę. Jeśli wada jest trudna do eliminacji w grę wchodzi również zwrot gotówki. Towary objęte są gwarancją przez dwa lata.

Jedną z często stosowanych przez sprzedawców praktyk jest wywieranie presji na klienta. Taka okazja się już nie powtórzy, nie ma się co zastanawiać. W przypadku każdych zakupów, które są większym wydatkiem zawsze należy się zastanowić. Porównać ceny, przeczytać umowę kredytową (przy zakupach ratalnych), poradzić się bliskich.

Pin It

You have no rights to post comments

Używamy cookies 🍪
Klikając przycisk "OK" wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania z serwisu SlonecznyStok.pl.