24
So, Paź

Nie każdy powinien jeść grzyby - kto poza dziećmi nie powinien po nie sięgać?

Są tą przysłowiową kropką nad ‘i’ w wielu daniach, mają niewiele kalorii i jak się okazuje nie są takie bezwartościowe, jak jest to często powtarzane. Ale nie wszystkim wychodzą na zdrowie.

Grzyby są nieodłącznym dodatkiem w polskiej kuchni. Nie wspominając o świętach, gdy dania z ich udziałem królują na stole. Sprawiają, że kapusta smakuje inaczej, sos zyskuje inne oblicze, a pierogi są smaczniejsze. Grzyby dodajemy też do zup, do farszu do różnych mięs, a i marynujemy zajadając z kanapką. I jak się okazuje grzyby mogą wychodzić nam na zdrowie.

Przez lata powtarzano, że grzyby to bezwartościowy dodatek, który poza smakiem i aromatem nic do potrawy nie wnosi. A jak się okazuje nie są one takie bezwartościowe. W zależności od rodzajów grzybów od 70 do 90 proc. składają się z wody. Pozostała część to dobrze przyswajalne białko, stąd grzyby bywają określane leśnym mięsem. Zawierają błonnik, który sprawia, że mamy poczucie nasycenia, a więc jemy mniej i dłużej nie odczuwamy głodu. Grzyby zawierają także naturalne antyoksydanty, wapń, potas, żelazo, fosfor i witaminy z grupy B. A więc powtarzane przez pokolenia mity, że grzyby są bezwartościowe nie są prawdą.

Grzyby jemy pod różną postacią, najlepiej dla układu pokarmowego, gdy są gotowane bądź duszone. Trudniej radzi sobie z nimi układ pokarmowy, gdy są w postaci smażonej. Mogą być smaczniejsze, ale bywa, że kończy się to bólem brzucha. Grzyby zawierają związki chitynowe i to one są winowajcami i przyczyną problemów jelitowych. Problemy mogą pojawić się również po spożyciu grzybów marynowanych, ale w ich przypadku za nieprzyjemne dolegliwości odpowiada również ocet. W marynowanej wersji, choć grzyby są smaczne, to niestety ciężkostrawne. Może pojawić się zgaga i inne dolegliwości. Najczęściej problemy po zjedzeniu grzybów nie występują, gdy są gotowane bądź duszone.

Grzyby a dzieci- temat, który często powraca w dyskusjach. Według jednych, grzybów nie należy podawać dzieciom poniżej 3. roku życia, według innych poniżej 5. roku życia, a według kolejnych poniżej 10. roku życia. Jakie są fakty? Grzyby hodowlane, jak pieczarki można podać dziecku wcześniej, ale grzyby leśne dopiero po ukończeniu 10, a nawet 12 lat. Układ pokarmowy dziecka nie jest przygotowany do trawienia grzybów, dlatego są dla nich ciężkostrawne. Dziecko nie ma wykształconego zespołu enzymów, które trawią grzyby stąd im później je podamy, tym lepiej. Wprowadzając grzyby do diety dziecka należy robić to powoli, podając niewielkie ilości gotowane bądź duszone, najlepiej przygotowane na parze, dzięki czemu nie są ciężkostrawne. I oczywiście konieczna jest obserwacja, bo część ludzi ma alergię na grzyby.

Kolejną grupą, która powinna zmniejszyć spożycie grzybów są osoby starsze. W ich przypadku układ pokarmowy nie pracuje jak za młodu i grzyby mogą prowadzić do przykrych dolegliwości. U osób starszych ma miejsce wtórna niesprawność układu pokarmowego, najczęściej problemy występują z trzustką i wątrobą. Dlatego osoby starsze raczej powinny ich unikać, nawet jeśli wcześniej się nimi zajadały.

Kolejną grupę stanowią osoby, które mają zdiagnozowana chorobę nerek, trzustki, wątroby bądź woreczka żółciowego. I jak wcześniej wspomniano grzyby mogą powodować reakcje alergiczne, więc nie powinny po nie sięgać osoby uczulone.

Grupą, wokół której narosło sporo kontrowersji, czy grzyby jeść czy nie, są przyszłe mamy i mamy karmiące? Czy można jeść grzyby w ciąży i w trakcie karmienia? Odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca, kobiety w ciąży mogą jeść grzyby, ale badacze wciąż spierają się w różnych kwestiach dotyczących tego zagadnienia. Pewne jest, że w ciąży lepiej jeść je w postaci gotowanej bądź duszonej. Według wielu opinii grzyby uzupełniają dietę przyszłej mamy w cenne składniki, pozytywnie wpływające na rozwój dziecka. A co z mamami karmiącymi? Kobiety karmiące również mogą jeść grzyby. Ani WHO, ani polskie instytucje nie wskazują grzybów jako element jadłospisu, który należy wykluczyć w trakcie karmienia piersią.

Są smaczne i mało kaloryczne, mogą też dobroczynnie wpływać na organizm, dostarczając wartościowych substancji odżywczych. Pod warunkiem, że pochodzą z pewnego źródła.

Poniżej popularne grzyby.

 

Pin It

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież